Robert Eriksson, vd på Nåiden Infra, delar med sig av sina erfarenheter från det första året med Bygglyftet.
Vilket är ert långsiktiga mål med Bygglyftet?
Vi är ett relativt nystartat företag inom en etablerad koncern och vi gick med i Bygglyftet för att vi vill kunna göra saker annorlunda – förbättra våra arbetsmetoder. Målet var att förädla och utveckla vårt arbete, inte för att det tidigare sättet var dåligt utan för att skapa något ännu bättre. Vi vill utveckla gemensamma arbetssätt inom hela koncernen och förbättra integrationen mellan våra olika system. Vi strävar också efter att skapa digitala flöden som gör vårt arbete mer effektivt och trivsammare. En av våra starkaste drivkrafter är att öka trivseln på jobbet, vilket i sin tur kommer leda till att vår personal mår bättre och att vi blir en mer attraktiv arbetsgivare. Genom att attrahera och behålla högkvalificerade medarbetare blir vi också mer lönsamma.
En av våra starkaste drivkrafter är att öka trivseln på jobbet, vilket i sin tur kommer leda till att vår personal mår bättre och att vi blir en mer attraktiv arbetsgivare.”
Var befinner ni er i utvecklingsprogrammet?
Idag är det är ungefär ett år sedan vi gick med i Bygglyftet. Vi har analyserat vår verksamhet, implementerat förändringar och kört pilotprojekt. Nu befinner vi oss i en fas där vi tränar och utvecklar vårt arbetssätt. Många av våra medarbetare är fortfarande ganska oerfarna när det gäller förändringsarbete, men engagemanget är stort och vi ser redan positiva förändringar i hur vi tänker och arbetar.
Vad har varit mest positivt så långt?
Det mest positiva har varit det stora engagemanget, både från våra medarbetare och från Bygglyftet. Coacherna på Bygglyftet brinner verkligen för detta och deras inställning har smittat av sig på våra medarbetare och spridits inåt i vår organisation. Engagemanget är jättestort, och det finns en stark vilja att vara med, lära sig och ta chansen att utvecklas.
Vilken har varit den största utmaningen?
Den största utmaningen har varit att balansera det ordinarie arbetet med utvecklingsarbetet. Vi har inte haft dedikerade resurser för förändringsarbetet, vilket har lett till att vi ibland har behövt prioritera om och arbeta extra på kvällar. Det har varit en stor utmaning, det ska man ha med sig, men vi har ändå kunnat göra framsteg tack vare stödet från Bygglyftet.
Vilka är de största lärdomarna?
I början när vi analyserade bolaget var det verkligen en berg-och-dalbana. Vi gick igenom så mycket och tänkte ”Oj, herregud, har vi inte gjort det här heller? Och inte det här heller? Ska vi ens fortsätta med detta?”. Men när man summerar allt och tittar på det idag, ser man ändå hur otroligt många bra saker och bra arbetssätt vi har i organisationen. Utmaningen ligger i att förädla och paketera ihop detta till bra processer och arbetssätt, och det har vi börjat med nu genom de här pilotprojekten. När jag är ute på projekten hör jag redan att folk pratar i lite andra termer utan att de ens tänker på det.
Hur kommer er vardag att ha förändrats om ett år?
Vi vill givetvis få ut något av denna investering. Det viktigaste är kanske att eliminera spillarbetet, alltså det repetitiva arbetet med att manuellt knappa in saker. Vi vill göra det lättare att hitta i våra system och helt enkelt göra det enklare att göra rätt i vårt arbete. Många av dessa saker kan verka enkla, men de är otroligt viktiga. De bidrar till trivseln genom att individer slipper tråkigt arbete som i stället kan automatiseras.
Vi har kommit en bit på vägen med digitaliseringen, men vi ser fortfarande en stor potential att utvecklas. Om ett år hoppas vi ha implementerat vår första AI-kalkyl, vilket kommer att ge oss snabbare och mer precisa uppskattningar av våra kostnader. Mycket har hänt och mycket gör vi – men vi har just börjat!