Mari Nilsson, vd på Ivab, delar med sig av sina insikter från den första fasen av Bygglyftet.
Kort om Ivab
Ivab är ett familjeföretag och en koncern inom VVS och industrirör, grundat för cirka 77 år sedan. Vi har 300 anställda, från Boden i norr till Kristianstad i söder. Idag ägs företaget av fem familjer, och det genomsyras av entreprenörskap, hjärta och en stark familjär känsla. Koncernen går bra, vi har haft ett jättebra resultat trots en sämre marknad, och vi har en mycket hög trivsel hos personalen. Detta har varit både positivt och utmanande, eftersom det alltid är svårt att driva förändringsprocesser när tiderna är goda.
Vilket är ert långsiktiga mål med Bygglyftet?
När det gäller våra målsättningar med Bygglyftet, så handlar det om att hitta ett arbetssätt som fungerar genom dessa föränderliga tider. Idag kanske vi ser på förändringar som något som behövs för att vi ska ta oss över en tillfällig puckel eller ett hinder, men vi behöver gå över till att ha det som ett kontinuerligt arbetssätt. För detta behöver vi draghjälp, och det är där Bygglyftet är så bra, eftersom vi får hjälp med digitala utmaningar, hållbarhetsfrågor och effektivitet. Vi skulle inte kunna klara av det helt själva.
Var befinner ni er i utvecklingsprogrammet?
Vi har precis passerat den första fasen i Bygglyftet som har varit extremt jobbig. Vi har vänt ut och in på oss själva och identifierat områden för förbättring. Än så länge har bara ledningsgruppen varit involverad. Jag ser fram emot att göra lite mer och komma vidare i utvecklingen.
Vi har fått möjligheten att diskutera helt nya frågor inom ledningsgruppen, vilket har gjort att vi har växt som grupp. Det har varit väldigt lärorikt och positivt för oss.”
Vad har varit mest positivt så långt?
Trots att vi ekonomiskt går bra och har hög trivsel så har vi kunnat identifiera många områden med potential för förbättring. Vi har fått möjligheten att diskutera helt nya frågor inom ledningsgruppen, vilket har gjort att vi har växt som grupp. Det har varit väldigt lärorikt och positivt för oss.
Vilken har varit den största utmaningen?
En av utmaningarna är att det är ett tidskrävande arbete. Det tar mycket tid och det gäller att orka hålla ut och inte ge upp. Ibland har jag också upplevt det som utmanande att ifrågasätta verksamheten och driva på utvecklingen när det går bra idag. Man fastnar lätt i det operativa och kan ha svårt att se behovet av utveckling.
Vilka är de största lärdomarna?
Jag skulle vilja säga att den största lärdomen är att alla i ledningsgruppen köper in på idén redan från början. Det här betonade ni också från Bygglyftets sida och det har varit otroligt viktigt eftersom man ifrågasätter sig själv under de jobbigaste perioderna av resan. Man kan känna ”Åh, gud, hur ska vi orka med det här?”. Men eftersom alla köpte in på idén från start, har vi grundligt tänkt igenom våra behov och anledningarna till att vi gör detta. Nu kan vi hela tiden återgå till dessa grundtankar och hitta motivationen.
Hur kommer er vardag att ha förändrats om ett år?
När vi är färdiga, om cirka ett år, hoppas jag att vi ska ha ett arbetssätt där vi kan hantera förändringar kontinuerligt. Dessutom vill jag att vi ska behålla det familjära och varma inom organisationen, samtidigt som vi blir mindre personberoende och framför allt inte lika analoga i vårt arbetssätt. Jag hoppas dessutom att vi har tagit ett ordentligt kliv i vår hållbarhetsutveckling. Kompetensförsörjning är en superviktig fråga för oss och tack vare Bygglyftet kan vi nu också bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare.